Tentoonstelling ‘Adios Españoles’ van 30 september t/m 17 maart

Gooi die Spanjolen eruit!

In 2024 is het 430 jaar geleden dat Coevorden van het Spaanse juk werd bevrijd. Van 30 september 2023 tot en met 17 maart 2024 neemt Stedelijk Museum Coevorden in de tentoonstelling ‘Adios Españoles’ de bezoeker mee terug naar 1592, toen de stad het strijdtoneel werd van de Nederlandse Opstand – ook wel bekend als de Tachtigjarige Oorlog.

“Het idee voor deze tentoonstelling kwam van Historisch Centrum Leeuwarden,” vertelt interim-directeur Evelien Wieling. “In 2019 had HCL voor een tentoonstelling een maquette van het beleg van Coevorden laten bouwen. Een fantastisch diorama van één bij drie meter, waarop 350 soldaten, paarden en kanonnen de geschiedenis tot leven brengen. We wisten meteen dat we het miniatuurlandschap in ons museum wilden exposeren.”

In aanvulling op de maquette besteedt de expositie aandacht aan het verloop van de Nederlandse Opstand in de vestingstad. “Door haar strategische positie tussen Groningen en Twente was Coevorden een belangrijk strijdtoneel van deze keiharde oorlog,” legt Wieling uit. “Hierbij werden voor die tijd zeer vooruitstrevende legertechnieken ingezet. Deze worden prachtig gevisualiseerd op de maquette.”

Een opmerkelijk detail

Ten slotte brengt de tentoonstelling een opmerkelijk detail voor het voetlicht. “Iedereen kent Vader des Vaderlands prins Willem van Oranje Van Nassau,” vertelt Wieling. “Maar weinig mensen weten dat Willems zwager, Willem van den Bergh, met zijn gezin overliep naar de Spaanse kant. In Coevorden kwamen Willems zoon prins Maurits en neef Willem Lodewijk zelfs letterlijk tegenover hun neef Frederik van den Bergh te staan. “Dit kwam hard aan,” vertelt Wieling, “want vroeger waren de drie mannen beste vrienden geweest.”

De tentoonstelling ‘Adios Españoles’ wordt geopend op 29 september 2023 en loopt tot en met 17 maart 2024.  Kinderen kunnen gratis een speurtocht doen. Actuele informatie is te vinden op de website www.museumcoevorden.nl.