GRATIS theatervoorstelling over het IJzerkoekenoproer voor basisscholen in Coevorden

GRATIS theatervoorstelling over het IJzerkoekenoproer voor basisscholen in (gemeente) Coevorden

Stedelijk Museum Coevorden organiseert in samenwerking met Marion Maters (theatermaker, actrice) gratis theatervoorstellingen voor basisscholen in de Gemeente Coevorden. Dit besluit is genomen n.a.v. de geannuleerde IJzerkoekenoptocht door de stad. Vanwege corona kan de optocht dit jaar niet doorgaan.

Stefanie Ottens, directeur van Stedelijk Museum Coevorden zegt over dit bijzondere aanbod het volgende:
’Helaas kan het IJzerkoekenoproer dit jaar niet doorgaan vanwege het coronavirus. Dat vinden we erg jammer. We wilden graag dat met name de jeugd in de Gemeente Coevorden, iets mee zou krijgen van de geschiedenis in hun eigen omgeving. Samen met Marion hebben we daarom dit (coronaproof) plan bedacht’’.

IJzerkoekenoproer in Coevorden
Deze volksopstand in Coevorden is ontstaan door het verbod op de rondgang met ijzerkoeken, dat op 22 december 1770 werd uitgevaardigd door de magistraat (onder druk van de Nederlands Hervormde Kerk). Dit bracht veel onrust bij de bevolking. Een van de argumenten van de magistraat was dat ze de bevolking niet langer in beschonken toestand op straat wilden laten lopen, want dat gebeurde vaak. Bij een ijzerkoek hoorde een borrel. Om oproer tegen te gaan werd een protestbijeenkomst verboden. Maar dit verergerde de zaken alleen maar. De Coevordenaren kwamen op 29 december 1777 in opstand bij het raadhuis van Coevorden, aangevoerd door ijzerkoekbaksters. Bij dit raadhuis besloot het magistraat onder grote druk van het volk uiteindelijk om het verbod op de rondgang met de ijzerkoeken in te trekken.

Sinds een aantal jaren wordt deze gebeurtenis herdacht door middel van een historische optocht door het centrum van Coevorden met theater op locatie. Helaas kan de optocht van 2020 niet doorgaan vanwege de huidige omstandigheden met betrekking tot het coronavirus.

Informatie over de voorstelling
De voorstelling is geheel gratis te boeken voor scholen én interessant voor alle leerjaren. De school dient zelf wel voor een geschikte locatie te zorgen. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat de voorstelling alleen te plannen is op vrijdagen, vanaf heden tot en met maart 2021. De voorstelling duurt een uur en zal gespeeld worden door 2 acteurs, waaronder Marion Maters zelf. Als actrice en theatermaker is ze altijd nauw betrokken geweest bij het IJzerkoekenoproer. Tevens is ze de maker van deze voorstelling. Uiteraard hanteren wij tijdens de voorstelling de dan geldende maatregelen van het RIVM.

Scholen die interesse of vragen hebben kunnen een mail sturen naar info@museumcoevorden.nl o.v.v. ‘theatervoorstelling ijzerkoekenoproer’.

Afbeeldingen IJzerkoekenoproer (2019) door Anja Bos.