Twee landen, twee tentoonstellingen – één prijs

[:nl]Met het nieuwe seizoen bieden het Stedelijk Museum Coevorden en Emslandmuseum Lingen bezoekers een speciale service: een fraai vormgegeven combi-ticket waarmee een bezoek kan worden gebracht aan beide musea voor slechts € 6! Combi-tickets zijn vanaf nu verkrijgbaar en geldig tot het eind van het project ‘Grenzeloos Straffen’ in december 2017.

Grensoverschrijdende combi-tickets kaarten zijn iets nieuws  in het museumlandschap. In dit opzicht toont de gezamenlijke ticket nogmaals de goede samenwerking tussen het Coevordener en Lingener museum. In de tweetalige tentoonstelling ‘Grenzeloos Straffen’, die momenteel te zien is in het Stedelijk Museum Coevorden, laten zij voorwerpen uit beide landen zien. Zoals een beulszwaard van het Ostfriesischen Landesmuseum, waarmee in Emden de doodvonnissen werden uitgevoerd. Ook een galgpaal, opgegraven door Nederlandse archeologen op een voormalige executieplaats in Assen is te zien. Daarnaast maken historische wetboeken, zoals het stadsrecht van Lingen en het Drents Landrecht, en diverse martelwerktuigen uit de middeleeuwen onderdeel uit van de tentoonstelling.

Ondersteund door de Euregio vanuit het Interreg-programma vertelt de tentoonstelling voor het eerst het verhaal van het strafrechtelijk systeem in de middeleeuwen in een grensoverschrijdende context. De tentoonstelling is nog tot 18 september in het Stedelijk Museum Coevorden te zien, waarna de tentoonstelling vanaf 8 oktober door reist naar het Emslandmuseum in Lingen.[:]