Laatste week: fotografietentoonstelling “Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet”

Nog t/m zondag 24 september presenteren wij de fotografietentoonstelling ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’.

Let op: van 25 t/m 29 augustus wordt de nieuwe wisseltentoonstelling ‘Adios Españoles’ opgebouwd. Tijdens deze dagen is alleen onze vaste tentoonstelling ‘De verhalen van Coevorden’ te bezoeken.

Honderd jaar fotografie in Stedelijk Museum Coevorden

In de afgelopen honderd jaar is de aanblik van Coevorden enorm veranderd. Van 31 maart tot en met 24 september 2023 neemt Stedelijk Museum Coevorden in de tentoonstelling ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ de bezoeker mee in de geschiedenis van de stad.

De aanleiding voor de tentoonstelling was een schenking van 500 ansichtkaarten, vertelt directeur Rik Klaucke. “Toen we die eens goed bekeken, viel het ons op hoe sterk Coevorden in de afgelopen eeuw veranderd is. Ik denk dat veel mensen het interessant zullen vinden om dit tijdsbeeld te zien.”

In aanvulling op de oude ansichtkaarten besteedt de expositie aandacht aan de ontwikkeling van de fotografie in Coevorden. “Tegenwoordig kan iedereen met zijn mobiel een foto maken”, legt Klaucke uit, “maar vroeger ging het er heel anders aan toe. Rond 1900 was het bijvoorbeeld alleen mogelijk om in de zomermaanden een portretfoto te laten maken, als een rondtrekkende fotograaf langs Coevorden kwam.”

Voor kinderen is er een gratis speurtocht door de tentoonstelling.

Beeld ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’. Foto uit de collectie van het Drents Archief, Collectie Hoekstra.