Recepten voor ijzerkoeken gezocht

Het Stedelijk Museum Coevorden zoekt recepten voor het bakken van ijzerkoeken (een soort nieuwjaar wafels /kniepertjes). Samen met Heimatverein Grafschaft Bentheim en het Emslandmuseum in Lingen wordt er een receptenboek over zowel Drentse ‘ijzerkoeken’ als Duitse ‘Eisenkuchen’ uitgeven. Deze gezamenlijke historische traditie zal worden toegelicht in dit boek. Het museum heeft hiervoor subsidie gekregen van Grenzkultur via Interreg middelen.

Het boek dient vooral als een echte kookboek. Er komen tien recepten uit Drenthe en tien recepten uit Graafschap Bentheim en regio Emsland in te staan. Vijf hiervan zijn oude recepten met elk een historisch verhaal. Het museum zoekt daarnaast twee Drentse recepten die vandaag de dag nog gebruikt worden en twee nieuw bedachte recepten. Ook zullen een Nederlandse en een Duitse kok beide een nieuw recept bedenken voor dit boek. De recepten worden tweetalig gepubliceerd. Zodat alle Drentenaren straks Duitse ijzerkoeken kunnen bakken en vice versa. Het boek wordt in november 2019 feestelijk gepresenteerd.

Kortom heeft u nog een ‘hedendaags’ recept liggen dat u jaarlijks gebruikt bij het bakken en heeft u er een leuke anekdote of verhaal over te vertellen, dan zien wij uw recept graag tegemoet. Daarnaast wordt iedereen, maar met name kinderen, uitgenodigd om een zelfbedacht recept in te sturen. Wat dacht je van ijzerkoeken met marshmallows, chocola of juist met een hartige ingrediënt? Alles mag en niets is te gek!

Recepten mét bereidingswijze van een hedendaags of nieuw bedacht recept kunnen alleen per mail worden ingezonden. Stuur deze uiterlijk 1 maart 2019 op via: ijzerkoekrecept@museumcoevorden.nl  Van alle inzendingen zullen de twee meest originele hedendaagse en nieuw bedachte recepten worden uitgekozen om opgenomen te worden in het boek. Let op: het kan zijn dat we je vragen om een foto van jezelf of een afbeelding die hoort bij de anekdote, rechtenvrij erbij te plaatsen. Daarnaast ontvangen we graag een uitgewerkte anekdote, verhaal of motivatie voor je recept.