Skip to content Skip to footer

Verketend Beeld

De rol van Coevorden in het slavernijverleden

– Te zien vanaf 2026 –

In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor de gevolgen van het Nederlands kolonialisme en het slavernijverleden. Ook in Drenthe en in Coevorden bevinden zich sporen van deze bewogen geschiedenis, die tot op de dag van vandaag vaak onbekend zijn gebleven.  

Onderbelichte bladzijden 
In de tentoonstelling Verketend Beeld. De rol van Coevorden in het slavernijverleden slaat Stedelijk Museum Coevorden deze onderbelichte bladzijden uit de geschiedenis open. Want hoewel Coevorden als stad niet direct betrokken is geweest, is ook hier eeuwenlang geprofiteerd van slavernij en het koloniale systeem.

Wat schreef Johan Picardt, de eerste geschiedschrijver van Drenthe, ter rechtvaardiging van de slavernij? In hoeverre was er betrokkenheid bij plantages in Suriname? En hoe zat het met de band tussen Coevorden en Nederlands-Indië?

Zichtbare herinneringen 
Tot op de dag van vandaag zijn er in Coevorden zichtbare herinneringen aan het koloniale verleden, zoals de vele verwijzingen naar Joannes Benedictus van Heutsz. Is het — met de kennis van nu — nog gepast om een omstreden gouverneur-generaal van het koloniale Nederlands-Indië te eren? 

Verder wordt er in de tentoonstelling aandacht besteed aan de hedendaagse gevolgen van het slavernijverleden: van de doorwerking van institutioneel racisme en stereotypering, tot het herdenken en vieren van de afschaffing van de slavernij. 

Beeld: Pieter Holsteyn (II), Portret van Johan Picardt 1660 (objectnummer RP-P-2021-8769). Rijksmuseum.