”Wapentuig in het Tuighuis” verlengd!

De tentoonstelling ‘’Wapentuig in het tuighuis’’ zal worden verlengd tot en met 13 september 2020. Deze bijzondere collectie, met bruiklenen van het Rijksmuseum, bestaat uit o.a. diverse typen helmen en onderdelen van harnassen, zoals ze op de Amsterdamse schutterstukken te zien zijn en ook door Rembrandt werden afgebeeld op zijn iconisch schilderstuk ‘’De Nachtwacht’’.

In het voorjaar 2019 werden diverse musea door het Rijksmuseum in de gelegenheid gesteld om uit de overvolle wapencollecties van het Rijksmuseum, een keuze te maken uit een grote verzameling cavaleriesabels en lansen. Het Stedelijk Museum Coevorden kreeg drie verschillende typen sabels en lansen uit de periode 1814 tot 1844 geschonken. Naar aanleiding van deze gift is de tentoonstelling ‘Wapentuig in het Tuighuis’ georganiseerd.

Deze welkome schenking, waarmee de collectie van het Stedelijk Museum Coevorden speciaal op het thema krijgskunst kon worden uitgebreid, gaf de directie aanleiding om voor het eerst in het bestaan het museum een tentoonstelling te organiseren met bijzondere nadruk op het krijgshaftig verleden van de vesting Coevorden en de functie van een kasteel in de voorafgaande Middeleeuwen. Daarnaast wordt er in de tentoonstelling aandacht besteed aan beeldmateriaal waarin het gebruik van wapentuig tijdens historische oorlogen rond Coevorden voor de tijdgenoot werd gedemonstreerd. Tijdens de tentoonstelling zijn behalve prenten, sabels, lansen, zwaarden, musketten, pistolen en harnassen ook bijbehorende attributen zoals giettuig, trommels en bandelieren te bekijken. Het museum ontving bruiklenen van het Drents Museum, Ostfriesisches Landesmuseum Emden, Museum Slag bij Heiligerlee en diverse particulieren. Vanaf december werd de tentoonstelling nog eens aangevuld met nog meer bijzondere objecten uit het Rijksmuseum: kruisbogen, harnassen, rijk versierde geweren, bijzondere helmen en hellebaarden zijn te bewonderen. Kortom, met deze uitbreiding werd Wapentuig in het Tuighuis zelf tot een iconisch overzicht van krijgsgereedschap dat sinds de bouw van het kasteel tot de opheffing van de vesting in 1850 in en om Coevorden is gehanteerd.

Reserveren vóór je bezoek is verplicht (ook als je een museumkaart hebt of vriend van bent).

Reserveer je e-ticket eenvoudig en snel via onze website.