Tentoonstelling WO I in Coevorden

In het Stedelijk Museum Coevorden is dit najaar de tentoonstelling te zien met de titel ‘Coevorden in de eerste Wereldoorlog’. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Door heel Europa wordt deze gebeurtenis herdacht en 4 jaar lang ging Europa gebukt onder de meest vreselijke veldslagen. Met moeite lukte het de Nederlandse regering om neutraal te blijven. Nederland deed niet mee aan grote gevechten, echter de neutraliteit had ook zijn ongemakken. Al meteen na het uitbreken van die oorlog leek er een tekort te ontstaan aan kleingeld, waardoor de gemeente Coevorden genoodzaakt werd om noodgeld uit te geven. Er volgt een grote stroom vluchtelingen vanuit België en Frankrijk naar Nederland. Bijna alles kwam op de bon Hierdoor ontstond er een illegale handel en werd er door de ligging van Coevorden aan de grens, veel gesmokkeld. Al deze punten komen aan bod op de expositie “Coevorden in de Eerste Wereldoorlog”. Deze tentoonstelling is gratis te bekijken t/m 28 december 2014 en staat in de ruimte op de tweede verdieping van het Arsenaal boven het Stedelijk Museum Coevorden. Bezichtiging van het Museum is niet gratis.