Tentoonstelling ‘Tussen kunst en geschiedenis’

Het Stedelijk Museum Coevorden heeft als doel om de geschiedenis van Coevorden op verrassende wijze over te brengen op het publiek. Bijvoorbeeld door het kiezen van een vernieuwende invalshoek bij het maken van tijdelijke tentoonstellingen. Daarom organiseert het museum vanaf 14 april de nieuwe tentoonstelling ‘Tussen kunst en geschiedenis’.

Acht kunstenaars uit zowel Drenthe als daarbuiten, die in verschillende disciplines werken, zijn uitgenodigd om aan deze tentoonstelling deel te nemen. De kunstenaars zijn Kitty Boon (Zuidlaren, fotografie/installatie), Robin d’Arcy Shillcock (Groningen, schilderen), Siemen Dijkstra (Dwingeloo, grafiek), Marieke Geerlings (Stieltjeskanaal, keramiek), Jans Muskee (Groningen, tekenen), Pepijn van den Nieuwendijk (Den Haag, keramiek), Ria Penthum (Assen, installatie) en Herman Roozen (Coevorden, strip/illustratie).

De kunstenaars hebben vanuit hun eigen achtergrond al interesse in verhalend werk, historie of archeologie. Zo zijn sommigen, bijvoorbeeld Siemen Dijkstra en Pepijn van den Nieuwendijk, zelfs amateurarcheoloog. De kunstenaars kregen tijdens een bijeenkomst uitleg over het museum, de collectie en de geschiedenis van Coevorden. Naar aanleiding hiervan hebben zij een eigen object of verhaal over Coevorden uitgekozen. Dit object of verhaal diende als uitgangspunt om een kunstwerk te maken. In de tentoonstelling worden het gekozen onderwerp en het daarop gebaseerde werk zoveel mogelijk naast elkaar getoond. Door de artistieke vertaling van de museumcollectie, wordt in de tentoonstelling antwoord gegeven op vragen als: “wat gebeurt er met de historische en nieuwe objecten wanneer ze naast elkaar geëxposeerd worden?” en “Ga je daardoor op een andere manier naar het object en de geschiedenis kijken?”

In de tentoonstelling en in de bijbehorende gids zijn de bevindingen, overdenkingen en creatieve uitingen van de kunstenaars te zien. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de geschiedenis van de historische objecten en verhalen die de kunstenaars gekozen hebben. De tentoonstelling wordt voor genodigden geopend op zaterdag 14 april door Harry Tupan, directeur van het Drents Museum in Assen. Eén van de deelnemende kunstenaars, Kitty Boon zal een voordracht houden samen met leerlingen van de Stedelijke Muziekvereniging Coevorden. De tentoonstelling loopt tot en met 16 september 2018. Zij is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe en BNG Cultuurfonds.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Tussen kunst en geschiedenis’ is er samen met restaurant Casa Delicias een arrangement samengesteld door het Stedelijk Museum Coevorden. Met dit arrangement kunt u een bezoek aan de tentoonstelling combineren met een heerlijke tapaslunch van Casa Delicias, dat vlakbij het museum gevestigd is. Voor meer informatie over dit arrangement en de tentoonstelling kunt u terecht op de website van het museum.

Afb.: Jans Muskee, Ganzen Geertje, 2018, oliepastel op papier, 50 x 35 cm.