openingstijden: di t/m za 09.30-17.00 uur en zo 12.00-17.00 uur

Voorwerpen met een verleden

In oktober 2017 is het 75 jaar geleden dat joodse Coevordenaren door de Duitse bezetters afgevoerd werden naar Westerbork. Deze verschrikkelijke deportatie vond plaats in de nacht van 2 op 3 oktober 1942. Aangezien destijds een kwart van de bevolking in Coevorden joods was, heeft de deportatie een groot gat in de Coeverse samenleving achtergelaten.

Samen met de Stichting Synagoge van Coevorden en andere (cultuur)historische instellingen, herdenkt het Stedelijk Museum Coevorden deze gebeurtenis. Dit doet het museum door middel van de tentoonstelling ‘Voorwerpen met een verleden’, die start tijdens de historische dag op 7 oktober. Deze dag wordt jaarlijks voor genodigden georganiseerd door de Historische Verenging van Coevorden. De tentoonstelling van het museum toont voornamelijk attributen die herkenbaar zijn voor de joodse cultuur en voorwerpen waarvan de sporen van de Tweede Wereldoorlog duidelijk afleesbaar zijn. De objecten komen grotendeels uit de eigen collectie van het museum. De tentoonstelling is van 7 oktober 2017 t/m 21 januari 2018 te bezichtigen.