Optocht Het IJzerkoekenoproer geannuleerd: museum komt met alternatieve activiteiten

Stedelijk Museum Coevorden heeft helaas moeten besluiten om de optocht ‘Het IJzerkoekenoproer van Coevorden’ dit jaar niet door te laten gaan. De optocht zou plaatsvinden op zaterdag 19 december. Directeur van Stedelijk Museum Coevorden, Stefanie Ottens, zegt daarover het volgende: ‘’In verband met de huidige situatie omtrent het coronavirus hebben we besloten om de optocht dit jaar niet door te laten gaan. Wel hebben we leuke alternatieven bedacht, om het jubileum alsnog te kunnen vieren.”

In 2020 is het namelijk 250 jaar geleden dat het IJzerkoekenoproer plaatsvond. In het kader van dit jubileum heeft het museum dan ook verschillende (coronaproof) activiteiten bedacht: een gratis ijzerkoekenspeurtocht voor kinderen door het centrum van Coevorden, een theatervoorstelling over Het IJzerkoekenoproer voor basisscholen en een tentoonstelling van kunstenaar Hans Muller, die in het kader van het jubileumjaar een speciaal ijzerkoekenijzer maakt voor het museum.

IJzerkoekenspeurtocht
De speurtocht staat in het teken van Het IJzerkoekenoproer, dat op 22 december 1770 plaatsvond. Bedenker van de speurtocht, Melissa Luisman van Stedelijk Museum Coevorden, vertelt daarover het volgende: ‘’Aan de hand van raadsels, objecten en letters in winkels en/of etalages vinden de kinderen aanwijzingen, die leiden naar het juiste antwoord. De speurtocht eindigt bij Het Arsenaal, waar de deelnemers een prijsje kunnen ophalen. Erg leuk om te doen en helemaal coronaproof.’

Van 12 september tot en met 22 december 2020 kun je een gratis speurtochtenboekjes ophalen bij het Arsenaal. Je kunt de speurtocht ook downloaden via de website van Stedelijk Museum Coevorden: ijzerkoekenspeurtocht

Theatervoorstelling IJzerkoekenoproer
Stedelijk Museum Coevorden biedt in samenwerking met Marion Maters een alternatief voor het onderwijs aan. Een theatervoorstelling over Het IJzerkoekenoproer speciaal voor basisscholen. Lijkt het je leuk om deze theatervoorstelling op jouw school of in jouw theater te laten uitvoeren? Mail dan naar info@museumcoevorden.nl.

Hans Muller
Vol enthousiasme bezocht de Rotterdamse kunstenaar Hans Muller ruim een jaar geleden het Stedelijk Museum Coevorden. Van de gemeente Coevorden had hij al opdracht gekregen om twee kunstwerken te realiseren voor het stationsgebied. Zijn interesse in de geschiedenis van Coevorden en zijn treffende vertaling ‘van vroeger-naar-nu’ in opvallende kunstwerken waren voor de museumdirectie aanleiding om hem te vragen een ontwerp te maken voor een ouderwets, maar toch nieuw ijzerkoekenijzer.

Het kan geen toeval zijn dat Hans Muller (1956) jarig is op 22 december, de dag waarop het verhaal van het IJzerkoekenoproer begon. Behalve kunstenaar en docent geluid en autonome kunst aan de Gerrit Rietveld Academie, is hij ook een begenadigd componist en theatermaker. Muller zoekt in zijn werk naar een connectie tussen oud en nieuw. Hierin ligt ongetwijfeld ook zijn drijfveer om de Coevordense historie te vertalen naar eigentijdse kunstwerken waarbij hij veelal kiest voor één basismotief die op bepaalde wijze wordt herhaald.

Het ijzer van Muller wordt net als de traditionele ijzerkoekenijzers van gietijzer gemaakt, maar het vervaardigingsproces en het ontwerp is totaal anders. Benieuwd hoe het jubileumijzer er uit komt te zien? Over de start van de tentoonstelling wordt nog gecommuniceerd. In verband met de situatie omtrent het coronavirus is de eerste geplande datum geannulleerd. Deze stond gepland op 8 november. Reserveren is verplicht, alsook het dragen van een mondkapje. Reserveer uw ticket via www.museumcoevorden.nl.

Afbeelding: Hans Muller in zijn atelier in Rotterdam.

Uitgelichte afbeelding IJzerkoekenoproer website: Anja Bos