Sporen van strijd

Het feestelijke spektakel rondom de (her)opening van het Arsenaal en de nieuwe expeditie van Geopark de Hondsrug; ‘Sporen van strijd’ is in volle gang.

De promotie voor het feestelijke spektakel rondom de (her)opening van het Arsenaal en daarbij ook de opening van de nieuwe expeditie van Geopark de Hondsrug; ‘Sporen van strijd’ is in volle gang. De aankomende weken zullen de ‘prins’ en ‘prinses’ van Coevorden in onder andere Emmen, Assen, Hardenberg en Coevorden hun gezicht laten zien. De kinderen hebben de kans om ze te ontmoeten en met ze op de foto te gaan!

Acht studenten zorgen ervoor dat er op 22 juni activiteiten rondom het Arsenaal worden georganiseerd die volledig in het teken staan van de geschiedenis van Coevorden. De diverse spectaculaire Middeleeuwse activiteiten, voor jong en oud, vinden plaats op de parkeerplaats aansluitend op het marktplein. De bezoekers beleven het Coevorden van de 14de eeuw met onder andere spannende spelen, oude ambachten, culinaire versnaperingen, Middeleeuwse straffen en de bijbehorende entourage. Zo is er een heus gladiatorenspel, een mogelijkheid om zelf stokbrood te bakken, een schandpaal en een bierproeverij.

Projectteam

De acht tweedejaars studenten van Stenden Hogeschool te Emmen volgen de opleiding Vrijetijdsmanagement waarvoor zij een eigen evenement moeten opzetten en uitvoeren. In opdracht van de vier partners van het Arsenaal en Geopark de Hondsrug organiseren zij tijdens het Open Huis van het Arsenaal activiteiten die gericht zijn op het thema ‘Sporen van strijd’.

Sporen van strijd

Geopark de Hondsrug vertelt het verhaal van de Hondsrug aan de hand van elf expedities. Eén van de expedities is ‘Sporen van strijd’. Deze expeditie start in het nieuwe Museum van Coevorden, de Expeditiepoort. Bezoekers ontdekken de sporen van strijd en beleven de roerige eeuwen uit de Drentse geschiedenis in de vorm van diverse activiteiten rondom o.a. kasteel- en vestingrestanten, schansen en slagvelden. Deze vormen samen de hotspots van de nieuwe expeditie.

Prijs voor scholieren

Scholieren van de basisscholen in Coevorden kunnen meedoen aan een fotowedstrijd. De kinderen maken een foto die een link heeft met de geschiedenis (samen met speelgoed van vroeger, in Middeleeuwse kleding etc.). De drie kinderen met de mooiste foto’s winnen een prijs voor het hele gezin.

De activiteiten vinden plaats van 11.00 uur tot 15.00 uur. De entree is gratis.