Vinder bijzondere kruik meldt zich na oproep

Stedelijk Museum Coevorden plaatste afgelopen woensdag (9 februari, red.) een oproep op haar website: ‘’Wie heeft deze kruik naar het museum gebracht?’’.

Wie o wie
Vorige week werd er een kruik afgegeven bij het museum: ‘’We weten niet wie deze kruik naar het museum heeft gebracht. De kruik is beneden op de balie neergezet, maar we hebben geen gegevens kunnen noteren van de vinder’’, zei directeur/conservator Rik Klaucke over het object.

In het museum is een ArcheoHotspot gevestigd: een plek waar vondsten uit Coevorden worden onderzocht en bewerkt door (amateur)archeologen en vrijwilligers. Ook zij hebben de kruik bestudeerd. ‘’Af en toe zit er een bijzondere vondst tussen’’, zegt amateurarcheoloog Arjan Vrielink. ‘’Zoals deze baardmankruik, die is gevonden in Coevorden.’’
 ‘’We zouden graag in contact komen met degene die de kruik heeft gevonden.’’, vulde Klaucke aan. En dat is gelukt. De vinder heeft zich donderdag (10 februari, red.) gemeld bij het museum.

De vinder
De kruik is gevonden door twee medewerkers van de firma Meppelink. Dat bedrijf verricht werkzaamheden nabij de Bentheimerpoort in Coevorden, in opdracht van projectontwikkelaar Jeroen Hoekstra.
‘’Op deze plek komen appartementen’’ geeft Hoekstra aan over de werkzaamheden. ‘’Tijdens het verrichten van werkzaamheden stuitten de medewerkers op de kruik, ik ben toen ingelicht over de vondst en heb het naar het museum gebracht’’.
Directeur/conservator Rik Klaucke van het museum is erg blij dat de vinder zich heeft gemeld. ‘’Doordat de vinder zich heeft gemeld weten we nu waar het is gevonden en kunnen we beter onderzoek doen naar deze vondst’’ vertelt Klaucke. Of de kruik een plek krijgt in de vaste collectie van het museum of in een tentoonstelling kan het museum nog niet zeggen. ‘’Daarvoor moeten we eerst meer onderzoek doen’’ benadrukt Klaucke.

De vondst
De kruik zou een zogenoemde baardmankruik zijn. Een bijzonder steengoed dat vermoedelijk tussen de 15e en de 18e eeuw is gemaakt. Over deze typerende kruiken zijn veel mythes bekend. Zo zouden de kruiken veelal gemaakt zijn in Keulen, waar de pottenbakkers op een gegeven moment werden verbannen uit de stad door de giftige stoffen die vrij kwamen bij het bakken van de potten. Het stadsbestuur zou dit besluit hebben genomen. Daarop besloten de pottenbakkers een ludiek actie te starten: ze begonnen deze ‘baardmannen’ (het stadsbestuur bestond vooral uit mannen met baarden) op de ‘giftige’ potten te verwerken. En zo ontstond de term ‘baardmankruik’.

Afbeelding: de betreffende (baardman)kruik, foto’s door Arjan Vrielink.