Museum presenteert receptenboek ‘IJzerkoeken: grensoverschrijdende recepten’

Het wordt weer koud en dat betekent dat we in december en januari weer gaan bakken! IJzerkoeken welteverstaan. Een traditie die zowel in Nederland als Duitsland geliefd is. Om deze traditie aan te moedigen en u kennis te laten maken met ‘recepten van over de grens’, is er een tweetalige receptenboek samengesteld. In het boek ‘IJzerkoeken: grensoverschrijdende recepten’ vindt u recepten uit Drenthe, Bentheim en Emsland. Stedelijk Museum Coevorden, Heimatverein Bentheim en Emslandmuseum Lingen hebben de ‘bakkershoofden’ bij elkaar gestoken om op zoek te gaan naar historische, hedendaagse en nieuw bedachte recepten. Het afgelopen jaar hebben bewoners van Zuid-Oost Drenthe, Emsland en Graafschap Bentheim recepten voor het maken van ijzerkoeken ingestuurd. Een selectie van de ingezonden recepten is opgenomen in het boek.

Het is opvallend dat er veel recepten van buiten de provinciegrens zijn verstuurd. Zelfs een Coevordenaar, die in North-Carolina is neergestreken, heeft gereageerd. Nog een bijzondere inzending is het recept voor honden. De beste vriend van de mens mag meegenieten van deze traditie. Ook zijn er professionals betrokken bij dit project. Een Nederlandse en Duitse chef hebben speciaal voor deze uitgave een nieuw recept gemaakt. Dit zijn Roderik Seubers van Restaurant de Gaffel in Valthe en Manuel Ribeiro van Casa Manuel in Nordhorn.

Daarnaast zijn Stedelijk Museum in Coevorden, Emslandmuseum Lingen en Heimatverein Grafschaft Bentheim op zoek gegaan naar historische recepten en is de geschiedenis omtrent deze lokale nieuwjaarstraditie uiteengezet in het boek. Het boek is begin december verkrijgbaar bij Stedelijk Museum Coevorden, Tourist Info Coevorden, The Read Shop Coevorden en het Emslandmuseum in Lingen. Eind november is er een speciale presentatie van het boek voor alle inzenders en genodigden. Indien u nu al een boek wilt reserveren kunt u mailen naar info@museumcoevorden.nl

De publicatie is tot stand gekomen door de inzet en financiële ondersteuning van Grenzkultur.
Het boek is een gezamenlijk project van de provincie Drenthe en het Emsland onder de paraplu van de Eems Dollart Regio, in het kader van het Interreg-programma van de Europese Unie.