Lezing Fred Sieders 29 juni

[:nl]29 juni 2016, 20.00 uur in Stedelijk Museum Coevorden

Momenteel is in het Stedelijk Museum Coevorden de tentoonstelling ‘Grenzeloos Straffen’ te zien. “Grenzeloos Straffen” toont de geschiedenis van het strafrecht in het Emsland en in de provincie Drenthe in de periode van ca. 1500 tot 1800. In de tentoonstelling zijn verschillende historische vormen van recht te zien zoals het Lingener Landrecht, het Drents Landrecht, maar ook de Speller Weistum, een landelijk gerechtelijk bevel uit de Middeleeuwen. Ook gaat de tentoonstelling in op het voormalige justitiële systeem waarin marteling en opsluiting behoorden tot de gebruikelijke middelen van rechtvaardigheid. Zelfs de veroordelingen door de rechter uit die tijd waren niet mals: lijfstraffen waren gemeengoed, executies aan de galg, met het zwaard of, in het bijzonder wreed, om het wiel. In de lezing zal dhr. Sieders verder in gaan op de achtergrond van de tentoonstelling en meer inzicht bieden in de (soms bloederige) historie van ons rechtssysteem.

Fred Sieders uit Oosterhesselen is sinds 2010 Senior Rechter bij de rechtbank in Leeuwarden. Rechtshistorie is één van de persoonlijke interesses van hem. Voor de tentoonstelling ‘Grenzeloos Straffen’ werkte hij samen met Gerrit Kleis aan de teksten van het magazine.

Aanmelden? Deelname aan de lezing is gratis. Aanmelden kan tot 24 juni 2016 door een email te sturen naar info@museumcoevorden.nl o.v.v. ‘lezing 29 juni’ of door uw aanmelding telefonisch door te geven via 088 012 8315.[:]