Gratis en coronaproof: workshops voor kids

Stedelijk Museum Coevorden organiseert in samenwerking met Theater Hofpoort twee workshops voor kinderen: een workshop ‘Theatermaskers maken’ (met Pip en Zip) en een workshop ‘Maak je eigen camera obscura!’ Aanleiding voor deze workshops is de tentoonstelling ‘Licht uit, spot aan!’ in Stedelijk Museum Coevorden. ‘Licht uit, spot aan!’ toont de geschiedenis van theater, kunst en cultuur in de stad Coevorden.

Theatermaskers
In het theater en zelfs in films gebruiken ze nog vaak maskers. Dat varieert van hele simpele maskers tot mooi versierde maskers en hele realistische maskers. We vertellen je alles over maskers in de theaterwereld. Daarna gaan we zelf aan de slag met het maken van een eigen theatermasker onder begeleiding van de bekende Pip en Zip!

Informatie
Woensdag 26 mei 2021, 15:00. Locatie: De Fabriek (Theater Hofpoort, Sint Jansstraat 4, Coevorden).
Deelname is gratis, maar aanmelden is verplicht. Aanmelden kan via info@museumcoevorden.nl. Meld je aan voor 25 mei.
Vermeld bij aanmelding ook het aantal personen dat deel gaat nemen aan de activiteit.

Camera obscura maken
Heel lang geleden is de camera uitgevonden. Door de jaren heen is de grote camera van vroeger steeds kleiner geworden. Inmiddels kunnen we zelfs al hele toffe foto’s maken met onze mobiele telefoon! Voordat de camera werd uitgevonden, hebben ze veel experimenten gedaan: want hoe werkt dat nou eigenlijk, zo’n camera? Een voorloper van de camera is de camera obscura. Een zwarte box waarbij je door middel van spiegels (soms zelfs zonder spiegels) de wereld op de kop ziet als je er doorheen kijkt. Hoe dit precies werkt, vertellen we je tijdens de workshop. Daarna gaan we zelf een camera obscura maken. Een soort ‘verrekijker’ maar dan anders. Je ziet straks alles ondersteboven met je zelfgemaakte (en zelfversierde) camera obscura.

Informatie
Zaterdag 29 mei, 14:00. Locatie: De Fabriek (Theater Hofpoort, Sint Jansstraat 4, Coevorden).

Deze activiteiten zijn gepland o.v.b. van de dan geldende maatregelen van het RIVM. Mochten de evenementen in fysieke vorm niet kunnen doorgaan, dan zullen we op dezelfde datum en tijd een online variant aanbieden.