GRATIS familiedag in Coevorden (3 mei)

Familiedag in Coevorden met allerlei gratis activiteiten
Een aantal instellingen in Coevorden organiseert op dinsdag 3 mei een Culturele Familiedag. Tijdens deze dag zijn er in en rondom het Arsenaal verschillende activiteiten te doen voor jong én oud.

Aanleiding
Coevorden is in 2021-2022 Culturele gemeente van Drenthe. Tijdens dit bijzondere jaar organiseren diverse instellingen in de gemeente Coevorden allerlei activiteiten. Vanuit een aantal culturele instellingen in stad Coevorden was al langere tijd de wens om een familiedag te organiseren. Vanwege corona kon dat destijds helaas niet doorgaan.

Melissa Luisman van Stedelijk Museum Coevorden is enthousiast over de familiedag: ‘’De familiedag is gratis toegankelijk voor iedereen. Er zijn diverse workshops en activiteiten voor jong én oud. Door deze dag gratis aan te bieden en samen te werken met diverse partijen hopen we dat veel mensen eindelijk weer kunnen genieten van al het moois dat Coevorden te bieden heeft. Vanwege corona hebben we dit soort evenementen lange tijd niet kunnen organiseren’’.

Programma
Er staan diverse activiteiten op het programma. Zo kun je bij Het Ambacht (Friesestraat 64, winkelcentrum Gansehof) tegen betaling* je eigen tuinkaars maken. Ook in het rondom het Arsenaal is van alles te doen: van een stadswandeling, het maken van een eigen familiewapen, het maken van een échte kroon, op de foto in de middeleeuwen (met green screen en verkleedkleding) en natuurlijk zijn er ballonnen, schmink en glitter tattoos. Dat alles met de enige echte Pip & Zip uit Coevorden.

Ook zijn de succesvolle kinderkasteelrondleidingen weer ingepland. Daarnaast is er bij de Historische Vereniging de mogelijkheid om je eigen familiestamboom uit te pluizen en kun je op de Weeshuisweide Oud- Hollandse spelletjes (vorm: zeskamp) spelen met de buurtsportcoaches. Stedelijk Museum Coevorden is tussen 13.00 en 16.00 uur gratis toegankelijk op deze dag.

Aanmelden is niet nodig. Zien we jou op dinsdag 3 mei? De familiedag duurt van 13.00 tot 16.00 uur.

* De activiteit ‘Maak je eigen tuinkaars’ bij Het Ambacht is de enige activiteit waarvoor we een bijdrage vragen. Per gemaakte kaars vragen we een bijdrage van 3,50 euro.

Wat Locatie Tijd Gratis? Reserveren? Opmerkingen
Workshop ‘maak je eigen kroon’

Duur: zelf te bepalen/30 minuten

Stedelijk Museum Coevorden, 2e verdieping Arsenaal Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee Maak onder begeleiding van pip & Zip je eigen kroon en vergeet ‘m niet te versieren. Natuurlijk neem je die gewoon mee naar huis.

Alle leeftijden.

Ballonnen, glitter tattoos en schminken

Duur: zelf te bepalen/wisselend

Stedelijk Museum Coevorden, 2e verdieping Arsenaal Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee Laat bijzondere ballonnen maken, neem een coole glitter tattoo of laat je schminken in het museum. Er is genoeg keuze!

Workshop ‘maak je eigen familiewapen’

Duur: zelf te bepalen/circa 30 minuten

Stedelijk Museum Coevorden, 2e verdieping Arsenaal Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee Vroeger hadden veel families een eigen familiewapen. Hoe zit dat eigenlijk? Maak je eigen familiewapen. Natuurlijk neem je die gewoon mee naar huis.

Kinderkasteelrondleiding

Duur: circa 1 uur

Verzamelen bij de balie, BG Arsenaal. Daarna samen naar het Kasteel. 13.00 uur

13.30 uur

14.00 uur

14.30 uur

15.00 uur

15.30 uur

Ja Nee Let op: per rondleiding hanteren we een maximum aantal van 25 personen. Vol = vol.

Alle leeftijden.

Ontdek het museum met de kijkplaat (zelfstandig te doen, zonder begeleider van het museum)

Duur: zelf te bepalen/circa 30 minuten

Stedelijk Museum Coevorden Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee De kijkplaat is speciaal voor de allerjongste museumbezoekers en hun ouders/begeleiders (kinderen t/m 6 jaar).
Speurtocht door het museum (zelfstandig te doen, zonder begeleider vanuit het museum)

Duur: zelf te bepalen/circa 30 minuten

Stedelijk Museum Coevorden Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee De speurtocht is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar.
Voorlezen

Duur: wisselend, verschillende voorleesboekjes/zelf te bepalen

Bibliotheek Coevorden (leeshoek, achterin de bibliotheek) Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee Extra leuk voor kinderen tot en met 6 jaar.
Op de foto in de middeleeuwen (met green screen, ipad en verkleedkleding)

Duur: zelf te bepalen

Bibliotheek Coevorden Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee Alle leeftijden.
Maak je eigen familiestamboom

Duur: zelf te bepalen

Historische Vereniging, BG Arsenaal Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee Het allerleukst voor kinderen vanaf 10 jaar (ook leuk voor volwassenen).
Ontdek de geschiedenis van Coevorden

Duur: zelf te bepalen

Historische Vereniging, BG Arsenaal Tussen 13.00 en 16.00 uur Ja Nee Alle leeftijden.
Stadswandeling door Coevorden

Duur: circa 1 uur

Afstand: circa 2 kilometer

Verzamelen bij het Arsenaal (begane grond, balie). 13.00 uur en 14.30 uur. Ja Nee. Let op: per wandeling hanteren we een max van 25 personen.

Het allerleukst voor kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen.

Zeskamp met oud- Hollandse spelletjes samen met buurtsportcoaches Coevorden

Duur: circa 30 minuten

Weeshuisweide Tussen 13.00 en 14.30 uur Ja Nee Alle leeftijden.
Maak je eigen tuinkaars

Duur: circa 30 minuten

Het Ambacht Tussen 13.00 en 16.00 uur Nee, kosten zijn 3,50 euro per gemaakte kaars Nee Alle leeftijden

De familiedag wordt mede mogelijk gemaakt door:

Historische Vereniging Coevorden | Stichting ToReCo | Bibliotheek Coevorden | Buurtsportcoaches Gezond Coevorden | Het Ambacht | Stedelijk Museum Coevorden

Beeld: poster familiedag Coevorden