Coevorden capituleerde 350 jaar geleden

Het is vandaag precies 350 jaar geleden dat Coevorden capituleerde. Wat gebeurde er toen?

Het Münsterse leger valt de stad van twee kanten aan. De bisschop valt ook de stad Coevorden aan met de brandbommen: inwoners zijn bang en slaan op de vlucht. Op de Markt staan brouwkuipen en brouwketels met water om de branden zo snel mogelijk te kunnen blussen. De eerste doden in de strijd met het bisschoppelijke leger vallen: er komen mensen om het leven.

Op 11 juli stuurde de bisschop een tamboer om de capitulatie op te eisen. De krijgsraad vraagt om een wapenstilstand. Drie Staatse kapiteins leggen het voorstel bij de bisschop neer. Daar moet de bisschop niets van weten. Tegen alle regels in neemt hij twee kapiteins in gevangenschap, de derde keert terug naar Coevorden. Er zit niets anders op dan een capitulatie: een deel van de vesting is in handen van de Münsterse soldaten en musketten zijn onbruikbaar.

Capitulatie = overgave/inname. Destijds werd de capitulatie als een soort overeenkomst getekend. Daarbij gaf de stad zich over en was de stad in handen van de vijand.

Afbeeldingen
Herdenking van de capitulatie van Coevorden op de Weeshuisweide (10 juli 2022), Portret van Christoph Bernhard von Galen, bisschop van Münster, Christiaan Hagen, in of na 1650 – 1695, Gezicht op Coevorden, 1672, Gaspar Bouttats, naar Jan Peeters (I), 1682 – 1684, Plattegrond van Coevorden, 1672, anoniem, 1673 – 1699, Afbeeldinge van alle de stercke steden die anno 1672 binnen de tydt van 2 maenden aen de France etc zyn overgegaen [en] d’ 17 Neederlantse Proventie met de aengrensende landen als Vranckryck Ceule Munst. etc., anoniem, 1674, Afbeelding: ‘De bestorming van Coevorden, 30 december 1672”, Pieter Wouwerman, 1672-1682, olieverf op doek, collectie Rijksmuseum Amsterdam. Alle afbeeldingen, bron: Rijksstudio Rijksmuseum Amsterdam.

Op de afbeelding met 12 (vesting)steden staat bij iedere stad benoemd op welke datum zij zich overgaven. Bij Coevorden staat ’12 july’.