Bijzondere bruikleen uit WO I

Dankzij enthousiaste inzet van de vrijwilligers van het Stedelijk Museum is het gelukt om een kleine collectie noodgeld uitgegeven door de gemeente Coevorden in bruikleen te krijgen. Het museum zal  in het najaar aandacht schenken aan het feit dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak en zal dan ook deze bijzondere biljetjes tentoonstellen.

Al is de Eerste Wereldoorlog militair aan Nederland voorbij getrokken, toch had het zijn impact op het dagelijks leven. Vrijwel meteen in het begin van de oorlog in 1914 werden de zilveren munten uit angst vastgehouden waardoor een tekort aan kleingeld dreigde. In een drastische poging om het dagelijks leven toch betaalbaar te houden en het geldverkeer op gang te houden heeft de Nederlandse regering destijds gemeentes de toestemming gegeven tot het uitgeven van eigen biljetjes, het zogeheten noodgeld.

Bijzonder aan de collectie is dat het in het originele envelopje zit, de gezamenlijke waarde van het geheel bedraagt zeven gulden en een kwartje, dit komt ongeveer overeen met het weekloon van een arbeider.