Activiteiten oktobermaand kindermaand en hunebedden in het Stedelijk Museum Coevorden

Ook dit jaar is de oktobermaand weer kindermaand in Drenthe. Alle kinderen kunnen deze maand in Drenthe, Groningen en Friesland meedoen aan workshops, rondleidingen en andere leuke activiteiten. Natuurlijk doet ook het Stedelijk Museum Coevorden weer mee! Ditmaal staat het thema ‘Tekenend de Geschiedenis in!’ centraal. Daarnaast sluit het museum tijdens de herfstvakantie aan bij de Hunebedcampagne van Marketing Drenthe en Hondsrug Drenthe.

Tekenworkshop door Minno de Roo
Coeverse kunstenaar Minno de Roo zal op zaterdag 14 en 28 oktober om 14.00 een tekenworkshop geven in het museum. Onder begeleiding van de kunstenaar gaan de kinderen een gevel tekenen of overtrekken. Hiervoor worden voorbeelden en foto’s van gebouwen die in Coevorden staan als voorbeeld gebruikt. Met knippen, plakken, stempelen, schilderen en kleuren worden de gevels afgewerkt. De workshop is erg leuk voor kinderen die van knutselen houden. Opgave voor de eerste workshop graag vóór 11 oktober en voor de tweede workshop vóór 25 oktober.

Kinderkasteelrondleiding
Onder begeleiding van een ervaren museumgids krijgen de kinderen een rondleiding die tot de verbeelding spreekt. De kinderen lopen mee van de griezelige kelders naar de hoge zolder en zullen daar een aantal verhalen te horen krijgen over de geschiedenis van dit indrukwekkende gebouw. Na de rondleiding gaat de groep naar het museum om daar voorwerpen te bekijken die bij het kasteel horen. Als afsluiting mogen de kinderen een tekening van een zelfbedachte kasteel maken. Deze kinderkasteelrondleidingen met tekenopdracht worden gegeven op zondag 15 en 22 oktober om 14.00 uur. We verzamelen om 14.00 bij het Stedelijk Museum Coevorden, Haven 4 en lopen gezamenlijk naar het kasteel. Opgave voor de eerste rondleiding graag vóór 11 oktober. Voor de tweede rondleiding is aanmelding vóór 18 oktober vereist.

Alle activiteiten zijn gratis voor kinderen, maar als je mee wilt doen met één van de activiteiten, geef je dan wel op via: info@museumcoevorden.nl Er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. De rondleidingen en workshops zijn gratis voor iedereen (kinderen krijgen voorrang). Voor een eventueel aansluitend bezoek aan het museum betalen ouders en volwassenen € 5,- p.p. Kinderen zijn gratis maar moeten wel begeleid worden door een volwassene.

Hunebedden in Coevorden
Het Stedelijk Museum Coevorden is één van de expeditiepoorten van De Hondsrug UNESCO Global Geopark. Het thema van onze poort ‘Sporen van Strijd’ is verbeeld in de vorm van een monumentale tijdlijn op een muur. Hierop zijn afbeeldingen met informatie te vinden over diverse historisch belangrijke plekken van Geopark de Hondsrug. In context van de Hunebeddencampagne wordt deze tijdlijn tijdens de herfstvakantie aangevuld met informatie over de dichtstbijzijnde hunebedden. Daarnaast wordt de film ‘Geopark de Hondsrug: van alle tijden getoond’. Ook zullen er voor kinderen in ArcheoLAB en rondom deze informatieve muur, zelfstandig uitvoerbare activiteiten te vinden zijn die te maken hebben met deze eeuwenoude mysterieuze bouwwerken.