Achter de schermen in het museum

Andrea, Melissa en Anja zijn vandaag begonnen met de opbouw van een nieuwe tentoonstelling getiteld ‘Wie is Mijndert?’. Leerlingen van C.B.S. Mijndert van der Thijnen en kunstenaars van galerie Kunst op Vijf hebben werk gemaakt naar aanleiding van deze vraag. Het is nog niet bekend wanneer de tentoonstelling zal openen. We wachten de persconferentie nog even af. Zodra bekend is wanneer we weer open mogen, zal er een datum worden geprikt voor de opening.

Achtergrond
Mijndert van der Thijnen was in 1672 schoolmeester en koster in Coevorden. Toen Coevorden werd aangevallen door Bisschop Bernhard von Galen (ook bekend als ‘Bommen Berend’) heeft Mijndert samen met Rabanhaupt een plan bedacht, waardoor Coevorden verlost werd van Bommen Berend.

Rabenhaupt is een welbekend en geportretteerd legercommandant, maar van Mijndert zijn geen beelden. Daarom riep het museum kunstenaars én leerlingen van C.B.S. Mijndert van der Thijnen op om een beeltenis te maken: geef Mijndert een gezicht. De leerlingen hebben niet alleen beeltenissen van Mijndert gemaakt, maar ook van zijn huis én zelfs van zijn mogelijke huisdier(en).